Hello, It's Me =)

My photo
Ratna is an authorized agent and a certified Premium Beautiful expert.A former banker and now an Entrepreneur. A mother to a beautiful baby daughter and a wife to a lovely husband.Currently she is managing her family's company.A degree holder in Business Marketing (BA (Hons) Marketing).

Monday 26 December 2011

mari kita sama sama renungkan sejenak.....


"bersyukur lah atas apa yang ada"

memang kita harus bersyukur dengan apa yang kita ada.Setiap masa saya sendiri cuba mengingatkan diri yang tidak berapa sempurna ini untuk sentiasa bersyukur kepada Allah SWT.Sebab dengan rasa bersyukur lah kita akan lebih menghargai hidup kita.Tetapi, cubalah anda fikirkan dan renungkan sejenak, kalau gaji ,paling koman RM2000-RM3000, bulan bulan ada sahaja lah yang nak dibayarnya, bila dah berkeluarga pula,setiap tahun kos makin lama makin meningkat.....bila makin lama makin meningkat, in the end, mengumpul hutang lah jawabnya.Hutang itu adalah bebanan dan bebanan yang semakin hari semakin bertambah akan merumitkan hidup kita.Jadi,salah kah jika kita berusaha lebih sedikit demi untuk menjamin kehidupan yang selesa di masa hadapan?untuk diri sendiri dan keluarga kita juga...bersyukurlah dengan apa yang telah diberikan oleh Allah SWT.Rata-rata dari kita dilahirkan dengan cukup sifat..alhamdulillah...salah kah kita berusaha lebih sedikit?bukankah setiap usaha kita dengan niat yang betul akan lebih diberkati?...tidak mahukah kita memberikan yang terbaik untuk diri sendiri dan juga keluarga kita??


"buat duit banyak banyak,bukan boleh bawa sampai ke kubur"

tepat sekali! tetapi, cuba renungkan sejenak.....bila kita pergi dahulu,bagaimana pula dengan mereka yang masih di belakang tu? takkan kita nak bebankan dengan hutang piutang kita?
walaupun duit yang banyak itu tak boleh kita bawa ke kubur, tetapi duit yang banyak itu jugalah dapat menjamin keluarga kita di hari ketiadaan kita kelak.





No comments:

Post a Comment